.

2013-04-07
18:40:32

Skulle jag kunna utöva min religion? Varför/varför inte?
Om jag skulle kunna utöva den religion som jag har studerat är en svår fråga men ändå inte. Det är en svår fråga eftersom Hinduism har många nackdelar om man är tjej (läs det här), men religionen har förutom det även en del fördelar som tex roliga traditioner som Holi. Holi är en högtid där man firar våren, datumet på högtiden skilljer sig från år till år, dagarna bestäms av månens läge, oftast så inträffar Holi runt mars varje år. Holi firas i två dagar, men det finns vissa platser i indien där den firas oftare än andra. Första dagen tänder man en brasa och nästa dag kastar man färg på varandra, man blandar färgpulver med vatten och kastar färgblandningen på varandra. 
 
Fast man kan inte bara utgå från de roliga högtiderna inom hinduismen för att bestämma sig för att konvertera till en hindu, eftersom hinduism består av så mycket mer än roliga högtider, man måste tex meditera varje morgon. Vad man än gör och tänker så är religionen inblandad, varje känsla och plats en egen gud. Det vimlar av olika gudar i den hinduisistiska tron, det finns flera hundra milijoner olika gudar och demoner som bevakar vad man gör, är man inte snäll i sitt liv kan man bli en snigel i nästa liv och på allvar vem vill bli en snigel?
Är man däremot snäll och kan man bli en ko, en ko reprensenterar modern och är helig. Hinduismer äter inte kor, på samma sätt som de inom kristendomen inte äter sin hund. Korna i Indien har ett mycket behagligt liv, de går fritt på gatorna och står de i vägen för människorna är det människorna som får flytta på sig, för kon är helig och är högst i rang.
 
Man kan inte konvertera sig till att bli en hindu, man måste födas till hindu, även om du anammar religionen och tron till 100% så kan man aldrig bli en hindu om man inte är född till det (läs det här). 
 
Jag tror att om jag skulle födas som hindu skulle jag se hinduism som en självklarighet, det skulle inte finnas något annan verklighet, men skulle jag istället utöva hinduism som en hindu idag skulle jag nog få panik. Hinduer har en helt annan syn på livet än vad jag har, visst liv efter döden skulle ju vara kul men att konstant vara snäll, inte få tänka elaka saker eller inte få säga till och bråka skulle vara mycket irriterande. Ta ett exempel som om man blir iriterad på tex sin mamma, pappa eller bästa kompisen och börjar skrika på dom och säger saker man inte menar, sedan "vet" man att sitt nästa liv är förstört för alltid. Däremot så behöver man som hindu aldrig känna sig ensam, eftersom man har en gud var man än är. Jag tror på att om man har gjort en dum sak kan man ångra det och be om ursäkt och bli ännu bättre vän än tidigare på direkten, jag har svårt att tänka mig att få bli en ko i nästa liv skulle vara det högsta målet när man "lyckats" med sitt liv. 
 
Så mitt svar på denna fråga är ett nej. Jag tycker det är för mycket måsten till denna relgion och att man har kravet som kvinna att man bara får gifta sig med dom som är hinduer känns jobbigt. Om jag skulle vara hindu, träffa en kristen och bli kär i honom så skulle jag inte få det. Dessutom brukar föräldrarna välja vem man ska gifta sig med.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: